måndag 6 augusti 2007

Sommar OS 2016 i Chicago? Logon klar

Låt oss fortsätta vår serie över Sommar OS 2016 "logokonst". Dessa är ju ofta mycket genomtänkta. Därigenom har de vad jag vill anse vara det viktigaste i definitionen av konst: ett budskap.

Konst ska vara ett sätt att tala. Ge ett budskap.

Logokonst - Vad är det?
Jag kallar det här logokonst. Konstkännarna har säkert ett namn för det redan. Men vet spelar det för roll? Konst är ju upplevelse. Och bloggen är ju till för att spara undan det jag vill uppleva igen.

Kring logokonst kring Sommar OS 2016 träder givetvis public relation in också. Vi har med andra ord flera budskap i konstverken:

  • Budskap om orten.
  • Budskap om vad Sommar OS ska betyda moraliskt, etiskt o.s.v.
  • Det ska vara lockande för befolkningen och företagen på orten så att de får stöd.
  • Funktionärerna ska tänka: Med den logon måste denna ort vara perfekt för Sommar OS.
Men det gör det mer intressant som konst.

Logo - Sommar OS 2016 i Chicago
Chicago söker har logo klar. De hade lär jag mig i Wikipedia räknat med att få Sommar OS 1904 men hamnade i St. Louis. Brydde mig inte om att forska närmare i det men tolkar jag det rätt var det någon stor "världsutställning" i just St. Louis.

Här har vi deras logo:

Lycka till Chicago men jag önskar alla sökande det samma :-)

Mer om Sommar OS i Chicago
Deras officiella hemsida har vi här: www.chicago2016.org.

Ett extra lycka till för just Chicago!
Chicago har satt upp en organisation för att afroamerikaner ska få lika möjligheter att ta del av möjligheterna. Det tycker jag är bra gjort och ger därför Chicago ett extra stort lycka till. Mer om det här: www.caaoc.org.

Inga kommentarer: