lördag 17 april 2010

Uppsalas statyer - Resecentrum: Chain of Events av Tony Cragg

Nu under 2010 har Uppsala Resecentrum eller stationen fått två nya statyer. Både av Tony Cragg: ”Chain of Events” och ”Discussion”. Här i bild har vi den största av dessa ”Chain of Events”.

Konsten ligger i betraktarens ögon, hans hjärnans tolkning och det kulturella kontext som en antingen mindre eller mer inskränkt omvärld ger. I statyn utan för det Resecentrum skapat i Uppsala står statyn i gången ner till underjorden. När jag ser bilden jag tog kan jag se en gestalt stående på stenar men visuella cortex i hjärnan med andra delar av centrala nervsystemet nådde en annan lösningsrymd på plats.

Liksom många gånger kan jag konstatera att det inte sällan är barnen som förundras av statyer. Även om jag aldrig försökt följa upp det är mitt intryck att ju större staty desto oftare ser barnet statyn mer än i ögonblicket. Vuxna rör sig förbi statyer med en ev. idé att titta på den senare men när det skett ett fåtal gånger är det nya i vår miljö glömd.

Det är vi skribenter, målare, filosofer och andra tänkare och konstnärer som liksom alltid får stanna i vardagen att tolka den åt övriga vilka lika lite medvetet bryr sig i den som den verkliga statyn. Påverkan av statyn på individen finns även om vi inte medvetet betraktar den eftersom det är förändring och vad som tolkas. Det kan vara positivt för hjärnan men att just denna staty där skulle ha något särskilt värde kan jag inte bedöma säkert. Möjligen gissar jag att den kan ha viss påverkan på nya besökare som vandrar upp för gången mot underjorden där den längst upp i det lutande planet gigantisk sträcker sig upp.

För att inte bara växla perspektiv, avstånd och vinkel mot solen väljer jag i foto två att bryta själva statyn. Jag låter det nedersta av den gå utanför bilden och vi tvingas att se den med nya ögon.

Läs mer om statyn:

Världsberömd konstnär smyckar Uppsala resecentrum

Konceptet hur hjärnan påverkas av det visuella hör till vad jag diskuterar i andra artiklar. Och för Nyhetsbloggen och Pryltrend:

Stimulera din kreativitet och skriv bättre i nio steg | Nyhetsbloggen
En dag för att stimulera kreativiteten | Nyhetsbloggen
Fallstudier: Pansarvagnar | Pryltrend

Inga kommentarer: