söndag 16 maj 2010

Stig Blombergs Systrarna i Stadsträdgården Uppsala

Latitud och longitud var ett av tyngsta verktygen den moderna västerländska kulturen byggdes på. Inte bara lade det förutsättningar för att kartlägga världen utan accenterade betydelsen av noggrannhet i vetenskap och lärde generationer av vetenskapsmän och sjömän matematik.

Upptäcktsresande, vetenskapsmän och handelsresande gav sig ut i världen för att upptäcka, lära, katalogisera och förstå. Konst hade ett stort utrymme och under otaliga generationer var teckning och målning bland de få verktyg en god vetenskapsman hade för att dokumentera djur, växter och platser.

Även om en plats är utforskad och rent av välkänd för dig kan det vara en upptäcktsresa att bege sig till den för att öppna ögon söka. När du gång efter gång passerat en plats försvinner skönheten. Du behöver stanna upp.

Idag begav jag mig in i Stadsträdgården, Uppsala, för att utforska efter skönhet och konst. Vi ser parken i kartan och platsen där jag gjorde en stor upptäckt är utmärkt med en pil på latitud 59.85315 och longitud 17.6416. Positionen uppskattade jag utan på plats nutidens osmakliga verktyg (GPS och vad mer som kan finnas) utan jag skapade en minnesbild av upptäcktens ungefärliga positionen och skattade fram den på kartan.

Kanske kommer jag längre fram köpa en sextant för att kunna mäta position på plats. Glädjen av det kommer vara så mycket större än med GPS därför att det för tankarna till generationer av världens modiga utforskare och dessutom stimulera min hjärna via matematik och utmanande inställningar.

Att förbereda upplevelsen av konst

Att inleda upptäcktsresan med en stund för att njuta av blommorna och läsa en trevlig bok med många av Edgar Degas vackra målningar förbereder hjärnan för att uppleva skönhet. Det är vad som alltid förstärker upplevelsen av konst.

Systrarna av Stig Blomberg upptäcktes

När min hjärna var redo att fullt uppleva konst vandrade jag genom parken på jakt efter det första konstverket att upptäcka. Det blev Stig Blombergs Systrarna från 1932.

I den första bilden ser vi ögonblicket när jag gjorde upptäckten dokumenterat. Vi ser hur elegant statyn placerats för att addera till parkens övergripande skönhet.

Nedan har vi en närbild av statyn från motsatt riktning:

Samma staty finns i fler städer och åtminstone i Västertorp, Stockholm (den statyn finns fotograferad i Wikipedia: Stig Blomberg).

Inga kommentarer: